București scriitorii, despre cărţile lor

Andi Ștefănescu, despre cartea „Dincolo de farmecul nopții”

scris de citestema.ro

Fragment din interviul acordat de Andi Ștefănescu ziarului ADEVĂRUL WEEKEND din 21 decembrie 2018.

ADEVĂRUL WEEKEND: Ce înseamnă scrisul pentru dvs.? Care e registrul din Dincolo de farmecul nopții?

ANDI ȘTEFĂNESCU: Pentru mine, scrisul e o răfuială cu propriile fantasme. Cum nu sunt psihanalist, nu știu și nici nu mă interesează de unde vin ele; din propriul subconștient, sau din cel colectiv. Iar cum se scrie m-a învățat Alexander Zinoviev! Nu “cum să scriu” pentru că asta nu te poate învăța nimeni, ci “cum se scrie”. Povestea a fost așa: acum vreo zece ani am vrut să fac și eu un film și am scris un scenariu. Una din marile case de filme l-a acceptat și s-a declarat de acord să-l și fac. S-a mers până acolo încât am semnat și cele două contracte, pentru regie și scenariu. Singura problemă care mai trebuia rezolvată era finanțarea; dintr-un buget de vreo două milioane, studioul nu asigura decât un anumit procentaj. Ei, bine!, nu am reușit să găsesc milionul de euro care lipsea… După un an, contractele au expirat și-atunci, încercând să depășesc trauma că n-aveam și eu ca tot omul două milioane de euro să-mi fac filmul, mi-am amintit de cuvintele lui Alexander: întrebat unde și-a scris cărțile, unde-i este biroul de lucru, Alexander ne-a luat cu el, ne-a scos pe holul vilei în care stătea la München și ne-a dus… în bucătărie! Ne-a spus, râzând: “Eu scriu pe un colț de masă, pe o bucățică de hârtie, cu un capăt bont de creion chimic! Un scriitor n-are nevoie de mai mult. Dacă are ceva idei în cap, e suficient.” Așa se face că m-am așezat și eu la masa din bucătărie și, cu un capăt bont de creion chimic, am scris “Dincolo de farmecul nopții”, o carte plecată de la idei în care, nu mă sfiesc s-o spun, cred cu toată tăria. După mine, în absența unei dimensiuni spirituale, materialismul brutal al zilelor noastre nu poate duce decât la catastrofă. Nu se poate explica totul în mod rațional, iar omul trebuie să fie pregătit să lase loc inefabilului și să respecte incognoscibilul. Cum până la ideea parabolei trebuie să treci prin poveste, a trebuit să îmbrac totul într-o haină, iar registrul cel mai expresiv dramatic mi s-a părut cel de thriller clasic în lumea interlopă, cu o fată frivolă, un răufăcător sau mai mulți și o comoară. Recunosc că m-am lăsat sedus de ideea de a scrie despre o femeie. S-a întâmplat și la case mai mari… Și Kundera a căzut în păcatul ăsta. Mi s-a părut fascinant ca personajul principal să fie o tânără ca oricare alta, pe care-o poți întâlni oriunde, și care, din imprudență, se trezește printre gangsteri, tâlhari și hoți de mașini; o lume de subsol, extrem de diferită și profund îndepărtată de cea în care am trăit și trăiesc. Nu regret și poate că n-a fost în zadar. Spun asta judecând după vorbele bunului meu prieten, Andrei Belgrader, care, după ce a terminat cartea, mi-a zis: “Mă, tu furi mașini!”


Schiță biografică

Născut în București la 5 octombrie 1949, Andi Ștefănescu a absolvit Facultatea de Actorie a Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică I.L.Caragiale (IATC) în 1971. A fost actor la teatrele din Constanța, Sibiu, și la Teatrul Mic, București.  S-a stabilit în Germania din vara lui 1980. Până în 1995 a fost crainic, redactor și redactor-șef adjunct al Redacției Știri din Departamentul Românesc al postului de radio Europa Liberă, sub pseudonimul Horia Costescu.

La desființarea Europei Libere, după șaisprezece ani de ziaristică, Andi Ștefănescu s-a reîntors la teatru și film și s-a așezat uneori și la masa de scris. Printre altele, a jucat în filmul lui Silviu Purcărete Undeva la Palilula și a terminat câteva scenarii de film și o piesă de teatru.

În 2017, Editura Vremea din București i-a publicat romanul Dincolo de farmecul nopții. În 2018, aceeași editură i-a reeditat traducerea la Homo Sovieticus de Alexander Zinoviev. În prezent lucrează la un volum de versuri.

Andi Ștefănescu trăiește într-un sat din Alpii bavarezi, în apropiere de München, împreună cu soția sa, poeta Crisula Ștefănescu. Fiica lor, Beatrice Monella Kaplan, este producătoare de film în Statele Unite.


Cartea este disponibilă pe site-ul editurii.

despre autor

citestema.ro

Citeşte-mă! Citeşte, mă!

scrie un comentariu