„Am început să scriu la roman acum aproape zece ani, când îmi făceam cercetarea pentru teza de doctorat, a cărei temă a fost o istorie a străzii și bisericii Mântuleasa, din mai multe perspective. Apoi l-am lăsat, pentru că a intervenit doctoratul, pe urmă bursa postdoctorală și n-am mai scris organizat, doar fragmente, mi-am notat idei, imagini, am făcut o schemă. Acum vreo doi ani, am fost invitată să citesc la un festival ceva din cărțile mele de nonficțiune, despre București, și cum nu reușeam deloc să găsesc ceva care s-ar fi potrivit, am citit proză. Am avut un feedback extraordinar din partea publicului, care era format mai ales din critici literari și scriitori, lucru care m-a luat prin surprindere, dar m-a făcut totodată să mă gândesc mai serios la perspectiva asta, de a scrie un roman. Așa că am început să public fragmentele prin diverse reviste literare. Când au început să vină tot felul de mesaje de la oameni care voiau să știe când apare romanul, mi-am dat seama că îi venise vremea, așa că m-am așezat la masă și am scris. Au fost și perioade de documentare, dar majoritatea materialului îl aveam deja, cel puțin cel referitor la secolul al XVIII-lea. În carte există și un plan la persoana întâi, e o confesiune dureroasă acolo, pe care pe unii dintre primii cititori – prieteni scriitori, editori – au găsit-o șocantă, destul de greu suportabilă, dar care, mi-au spus tot ei, e cumva atenuată de părțile descriptive, mai solare, pline de culoare, ale cărții. M-am bucurat că mai mulți mi-au spus că lumile surprinse acolo sunt vii și că personajele trăiesc, că romanul te ține, că îl citești cu aceeași emoție până la sfârșit.
De fapt, eu am debutat cu proză (în 1999, eram în anul al doilea de facultate) în Cuvântul, m-a debutat Radu G. Țeposu, care mi-a și făcut o prezentare entuziastă în revistă. Deși ulterior parcursul meu a fost unul mai degrabă academic, de atunci am scris în mod constant proză scurtă, am mai și publicat prin diferite reviste literare, am încă mult material, în diverse forme și stadii, în calculator. Dar cu romanul a fost altceva, e epuizant, e o experiență care te stoarce din toate punctele de vedere: intelectual, creativ, e firesc, te ține într-o priză continuă, dar mai ales emoțional. E un maraton la capătul căruia ajungi abia mai trăgându-ți răsuflarea. Nici una dintre cărțile mele de nonficțiune, mult mai elaborate și care au presupus un efort intelectual mult mai mare, nu m-a consumat atât. De-asta îmi doresc foarte mult ca poveștile din carte să ajungă la cititor, ele sunt în același timp și povestea mea, și a lui.
Cred că cel mai bine sintetizează spiritul cărții Gabriela Adameșteanu, în textul pe care a avut generozitatea să îl scrie pentru coperta a IV-a a cărții: e o meditație despre generații, viață și moarte, o carte în care plăcerea de a trăi e mereu dublată de o subtilă melancolie. Și, aș adăuga eu acum, e o carte despre supraviețuire, nu despre moarte.” – Andreea Răsuceanu
scrie un comentariu