elefant.ro

Profesor şi antreprenor, Scott Galloway a scris în acest bestseller New York Times povestea ascensiunii celor patru mari companii care domină astăzi lumea: Amazon, Apple, Facebook şi Google. Şi nu doar atât. Cum predă strategie de brand şi marketing digital, Galloway ştie să preia principii din modelul de creştere al firmelor mari pentru a le face valabile în cazul celor care vor să se bucure de succes.

Galloway crede că trăim nişte vremuri în care e mai greu să faci primul milion decât să strângi primul miliard. Şi spune asta analizându-i pe cei Patru Călăreţi – după cum sunt supranumite cele patru mari companii –, disecând modul în care au crescut şi felul agresiv în care se extind. După el, niciuna dintre aceste firme nu a fost şi nu este cinstită sută la sută, însă cei care le conduc au învăţat mai repede ca alţii o lecţie elementară: eşecul. Fără a căuta neapărat o comparaţie – ca antreprenor, Galloway joacă la cu totul alt nivel – autorul se dă ca exemplu şi recunoaşte că, la rândul său, a eşuat de nenumărate ori şi în multe feluri până când unele dintre firmele sale au cunoscut un oarecare succes.  

Sunt în această carte multe informaţii foarte interesante despre Amazon, Apple, Facebook şi Google, şi chiar dacă datele statistice sunt puţin depăşite astăzi (prima ediţia a cărţii a apărut în 2017, când Jeff Bezos, şeful Amazon, nu era cel mai bogat din lume, ci doar pe locul trei), unele sunt chiar uluitoare. Să dau numai un exemplu, pe care îl comentează şi Galloway, abordând Apple ca o companie care promovează luxul:

„În primul trimestru al lui 2015, iPhone a reprezentat doar 18,3% din procentul de telefoane inteligente expediate în toată lumea, dar 92% din profiturile industriei. Acesta este marketingul pentru produsele de lux.”

Aşadar, deşi a produs ieftin, Apple şi-a vândut telefonul foarte scump, astfel încât să obţină cele mai mari venituri din piaţă. La bază au fost gândirea şi strategia riscante ale lui Steve Jobs, pe care, totuşi, Galloway îl atacă, după cum îi atacă pe toţi cei Patru Călăreţi:

„Părerea generală este că Steve Jobs „şi-a lăsat amprenta asupra universului”. Nu, nu e adevărat. Steve Jobs, după mine, a scuipat pe univers. Oamenii care se trezesc în fiecare dimineaţă, care îşi îmbracă copiii, îi duc la şcoală şi manifestă o pasiune iraţională pentru bunăstarea lor sunt cei care îşi lasă amprenta asupra universului. Lumea are nevoie de mai multe familii cu părinţi implicaţi, nu de un nenorocit de telefon mai bun.”

Cartea lui Galloway are avantajul de a sintetiza multe noţiuni pe care e foarte greu să le găseşti în altă parte la fel de bine concentrate, dar şi păcatul de a coti către nişte opinii uneori nejustificat de dure. Autorul poartă un război cu aceste firme mari, dar în mod clar unele afirmaţii ar fi putut fi niţel cosmetizate. Sau poate că sunt lăsate aşa pentru a vinde cartea. Altfel, cum să interpretez felul în care Galloway a preferat să încheie raţionamentul legat de cei care folosesc produse Apple:

„Vei fi perfecţiunea, cool, stăpân pe tine, ascultând muzică din buzunar în timp ce răsfoieşti poze din ultima ta călătorie, care arată profesionist, deşi au fost făcute cu telefonul. Vei avea viaţa cea mai bună de pe pământ. Te vei simţi mai aproape de Dumnezeu. Sau măcar mai aproape de Iisus Hristos al lumii afacerilor, culmea succesului, geniul intransigent, fiara sexy Steve Jobs.”

Se putea şi fără „fiara sexy”? Sau fără scuipatul de mai devreme? Sigur că da… Când iese astfel în decor, Galloway parcă nu mai este profesorul din finalul cărţii, cel care, pe un ton echilibrat, îşi învaţă cititorii cum să se autopromoveze mai bine şi mai uşor. Poate cel mai bun sfat pe care-l oferă aici este acesta:

„Nu îţi urma pasiunea, urmează-ţi talentul. Găseşte lucrul la care eşti bun (de timpuriu) şi propune-ţi să devii excepţional. Nu trebuie să îl iubeşti, doar să nu îl urăşti. Dacă exersarea te va duce de la bun la foarte bun, recunoaşterea şi recompensarea pe care le vei primi te vor face să îl iubeşti.”

Precum marile firme, orice individ cu talent bine gestionat poate ajunge departe. Reţeta pentru succes, dacă există vreuna, nu exclude riscul, dar pare că încercarea merită – cam asta zice Scott Galloway, vorbind şi despre sine, dar mai ales despre Cei Patru Călăreţi.

Scott Galloway, „The Four”, Editura Publica, anul publicării: 2018, nr. pagini: 352, traducere din engleză de Monica Lungu


Cartea poate fi cumpărată de la:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here