anchete

Cătălin Ceauşoglu, despre debutul său: „Am fost norocos să public la Nemira” (ancheta citestema.ro – 22)

scris de citestema.ro

Primul titlu publicat poate conta foarte mult pentru o eventuală carieră de scriitor. De aceea, am considerat oportună o anchetă cu voci importante ale lumii scriitoriceşti din România.

Cătălin Ceaușoglu s-a născut în 1973 la Râmnicu Vâlcea și trăiește în București din 1991.

Lucrează în IT și începe să scrie doar din 2018, mai întâi dintr-un joc cu scop terapeutic, proze scurte (dar nu foarte scurte), pentru că i se par mai ușor de abordat. De notat că între timp și-a mai schimbat părerea. Debutul din numărul 10 al revistei Iocan îl convinge să continue să scrie și să se gândească la un volum individual. Acesta apare în 2022, în colecția n’autor a editurii Nemira, sub titlul Șapte povestiri care nu se termină bine pentru toată lumea, și reunește proze cu o temă comună – a dispariției voluntare – și abordări stilistice diverse. În 2023 a mai publicat o povestire scurtă în volumul colectiv Marea degringoladă amoroasă, apărut la Editura pentru artă și literatură.

Mai visează la o carte de fotografie și un scenariu de lungmetraj.

  • Remarc o lipsă aproape totală de polemică pe marginea cărților;
  • Cartea nu este un produs care poate fi delimitat de scriitor, ba s-ar putea ca tocmai scriitorul să fie produsul principal;
  • Am mers într-un turneu prin țară (desigur, organizat de editură), și am vorbit în librării, biblioteci, facultăți și licee despre volumul meu;

Când aţi debutat în volum şi cât de mult aţi aşteptat acest moment? A fost un debut „pe speze proprii” sau unul care s-a petrecut la capătul unei selecţii de manuscrise de către o editură?

Am debutat anul trecut (2022); n-aș putea spune că am așteptat prea mult, ba chiar dimpotrivă. Singurul hiatus a fost cauzat de incertitudinea de la începutul pandemiei, care a afectat editurile și a provocat întârzieri în planurile editoriale ale acestora. Practic, am primit răspunsul pozitiv în toamna lui 2020, iar volumul a apărut în primăvara lui 2022, ceea ce n-a fost nicio problemă pentru mine, nu era nicio grabă.

V-aţi sfătuit cu cineva înainte de a trimite manuscrisul spre publicare? Vi l-au citit prietenii sau poate un sfătuitor/îndrumător sau poate colegii de la vreun curs de scriere creativă?

Da,  am primit feedback din partea câtorva oameni din industrie, cunoscuți sau cunoscuți ai unor cunoscuți. Tot așa am ajuns și la Eli Bădică, care coordonează la Nemira colecția n’autor  – colecție în care a apărut și volumul meu.

V-a influenţat debutul modul în care aţi privit ulterior lumea literară din România? Poate v-aţi făcut prieteni printre scriitori sau poate că, dimpotrivă, aţi remarcat mai uşor reacţii nepotrivite…

Nu cred că m-a influențat. Sigur, feed-urile mele de social media arată altfel acum, am intrat într-o „bulă” nouă, dar nu mai sunt la vârsta la care să cred că tot ce zboară se mănâncă și nu iau neapărat de bun ce se vede în vitrină. Mi-am făcut și prieteni (offline), printre n’autorii de la Nemira, în primul rând datorită lui Eli, care ne-a transformat într-o comunitate. Nu am remarcat reacții nepotrivite, posibil și din cauza lipsei mele de atenție la reacțiile, potrivite sau nu, din social media. Remarc însă o lipsă aproape totală de polemică pe marginea cărților, în condițiile în care oamenii, sau avatarurile lor virtuale, se păruiesc din greu pe te miri ce alt subiect, și poate aceasta este o reacție nepotrivită.


Dacă îţi plac anchetele citestema.ro:


Aţi fost mulţumit/ă de felul în care a fost primit debutul de către cei care scriu despre cărţi în revistele tipărite sau online?

Da, a fost bine primit și mulțumesc din nou tuturor celor care au scris despre cele „Șapte povești care nu se termină bine pentru toată lumea”, inclusiv citestema.ro, care a fost printre primii, dacă nu cumva chiar primul.

Cum v-aţi promovat debutul? Sau cât credeţi că ţine de autor din ceea ce înseamnă promovarea unei cărţi? Este munca de promovare o datorie a editurii sau se poate implica şi scriitorul în vreun fel în acest proces?

Înaintea debutului credeam – sau speram – că munca scriitorului se termină când dă bun de tipar, după care vine rândul editurii; ulterior, am constatat că nu este deloc așa și nici nu poate fi. Cartea nu este un produs care poate fi delimitat de scriitor, ba s-ar putea ca tocmai scriitorul să fie produsul principal, iar cartea cel secundar sau, în orice caz, aceasta să fie ținta. N-am la dispoziție vreo analogie cu un alt domeniu, dar îmi pare clar că atunci când un scriitor care ne place – nu știu, să zicem Michel Houellebecq sau Mircea Cărtărescu – scoate un nou volum, luăm decizia de a-l cumpăra și citi fără a aștepta neapărat cronicile. Asta pentru că, de-a lungul carierei, ei au făcut (și) multă muncă de autopromovare pentru a ajunge în acest punct. La debut, munca asta poate fi dificilă, mai ales pentru persoane introverte, cum sunt și eu, care nu se omoară după atenția publică. E adevărat că, fiind în 2023 și după o pandemie care a schimbat dramatic regulile și în PR, cea mai mare parte a promovării se face acum în online. După câte am văzut și auzit, lucrurile diferă de la o editură la alta. Eu am fost norocos să public la Nemira, care depune mult efort în acest domeniu, atât în online, cât și în offline; personal, pe lângă lansarea din București, am mers și într-un turneu prin țară (desigur, organizat de editură), și am vorbit în librării, biblioteci, facultăți și licee atât despre volumul meu, cât și despre citit, în general. Câteodată, n-a fost ușor, mai ales că eram și după niște probleme de sănătate, dar nu se poate altfel, dacă vrem ca oamenii să ne citească și să citească, în general. 

Ce sfat aveţi pentru cei care ar vrea să publice, dar nu ştiu când şi cum?

În primul rând, să nu grăbească procesul. Cred că e mai important să debutezi bine decât repede. Până la urmă, ca să parafrazez o altă zicală, ai o singură șansă la un debut reușit. Și atunci ar fi bine să se informeze și să aleagă cu cine vor să plece la drum. Pentru informare, să caute să cunoască oameni din industrie. Nu sunt atât de departe pe cât ar putea crede. Se întâmplă multe lansări de carte, să meargă acolo, să pună întrebări, să rămână „după program” și să interacționeze cu invitații. Sper să nu fie nimeni hărțuit în urma acestui sfat, totuși. 🙂

O întrebare pe care aș pune-o eu acum este „cum ați lucrat cu redactorul vostru de carte?” Apoi, să urmărească editurile care publică debuturi – nu sunt prea multe, din păcate. Să vadă care dintre ele le și promovează satisfăcător după publicare. Să meargă în librării și să vadă unde stau volumele lor pe rafturi. Sunt vizibile, sunt destule? Să cumpere și să disece volumele de debut, să vadă cu ochii lor cât de bună este calitatea acestora, câtă grijă li s-a acordat înainte de tipărire. Și orice altceva mai consideră ei important, nu știu, de la fonturile utilizate până la copertă și calitatea hârtiei.


Cumpăraţi cartea lui Cătălin Ceauşoglu de la:

despre autor

citestema.ro

Citeşte-mă! Citeşte, mă!

scrie un comentariu