cronici kooperativa poetică poezie recomandări

Despre identitate și apartenență în „If They Come for Us” de Fatimah Asghar

Fatimah Asghar debutează în poezie cu volumul If They Come for Us (2018), în care explorează dintr-o perspectivă feministă intersecțională teme precum trauma generațională, sexualitatea, violența rasializată, Partiția, pierderea familiei, diaspora, conceptul de granițe și cum acestea pot modifica percepția asupra identității, dar scrie și despre rolul iubirii și al vindecării. If They Come for Us surprinde nu doar experiența personală, ci este reprezentativă și pentru experiența musulmanilor din America după atacurile teroriste din 11 septembrie. 

Volumul atrage atenția asupra multiplelor caracteristici ce definesc identitatea unei persoane, așadar Fatimah Asghar evidențiază statutul de orfan, de imigrant și de persoană musulmană queer și cum toate aceste aspecte influențează atât textele scrise, cât și viața personală. Poemele sunt scrise dintr-o perspectivă feministă, apelând la discursul confesiv pentru a redefini felul în care apartenența poate fi înțeleasă.

O temă importantă din If They Come for Us este apartenența și ideea de țară mamă, care sunt chestionate pe parcursul întregului volum. De asemenea, Fatimah Asghar aduce în discuție și urmările genocidului Partiției de după cel de-al Doilea Război Mondial, care a afectat India și Pakistanul. Istoria Partiției este puternic întipărită în memoria colectivă, iar efectele diviziei etnice au deformat concepte ca familia, acasă sau chiar cele privind genul. Pentru Fatimah Asghar identitatea nu poate fi înțeleasă unilateral, ci ca o multitudine de expresii (rasă, clasă, gen, etnie, statut social etc.). Fatimah Asghar critică felul în care societățile vestice, albe, patriarhale limitează și marginalizează identitățile neconforme.


Dacă îţi place site-ul citestema.ro (Citeşte-mă! / Citeşte, mă!):


If They Come for Us surprinde și felul în care identitatea musulmană a fost percepută după atacurile teroriste din 11 septembrie, din cauza creșterii discursurilor islamofobe din media care au contribuit la definirea identității musulmane prin reprezentări extremiste. Așadar, corpul musulman devine un pericol pentru societatea americană, și în sens larg pentru întreaga societate „civilizată”, vestică. Acest lucru este surprins în poeme precum Oil, Partition, Bingo Microaggression, Map Home și altele. Fatimah Asghar surprinde această dublă respingere, atât din partea societății „civilizate” albe, cât și din spațiile islamiste, care prin respingerea vestului reinterpretează în moduri disonante învățăturile Coranului.

Fatimah Asghar discută două identități care sunt puse în opoziție, identitatea musulmană și cea queer, subliniind astfel sentimentul de neapartenență și inadecvare în propriul corp. De cele mai multe ori a fi queer și musulman par a fi concepte care nu se pot alătura. Această politică a fost puternic folosită în comunitățile musulmane pentru a respinge „lejeritatea morală” a vestului (Alberto Fernández Carbajal, Queer Muslim diasporas in contemporary literature and film, 2019). Cu toate acestea, comunitățile musulmane nu au fost dintotdeauna împotriva preformării identității în afara spectrului binar. În The Last Summer of Innocece,Fatimah Asghar chestionează rolul normelor de gen și felul în care acestea influențează modul în care corpurile sunt performate, de exemplu o persoană care se identifică ca femeie trebuie,într-o societate albă, să fie epilată, plăcută la atingere și feminină, dar pentru o femeie musulmană asta înseamnă să nu respecte legea islamică, care nu-i permite modificarea corporală. Așadar, Fatimah Asghar surprinde această opoziție între așteptările vestice și cele orientale. De altfel, în Other Body,Fatimah Asghar chestionează binaritatea de gen, întrupând atât energia feminină, cât și pe cea masculină, fiind simultan ambele și niciuna.

Volumul If They Come for Us oferă o perspectivă asupra diferitelor moduri în care putem exista și defini identitatea, precum și a diferitelor feluri de a fi musulman, fie că practici sau nu învățăturile religioase ale Coranului. Fatimah Asghar demonstrează că apartenența este un proces continuu, iar indiferent de țara mamă, persoanele pot aparține mai multor spații și culturi simultan. Volumul evidențiază puterea, reziliența și realitatea personală a unei persoane tinere imigrante, orfane, într-un climat politic nefavorabil care îi respinge existența.

Traducere proprie, poemul în engleză aici: https://poets.org/poem/kal

Kal

Allah, ne-ai dat o limbă

în care ieri & mâine

sunt același cuvânt. Kal. 

O vrajă rostită cu întreaga

gură. Din spatele gâtului

până în dinți. Mâine înseamnă că aș

putea s-o am pentru totdeauna. Ieri înseamnă

că-mi iau iar rămas-bun.

Kal înseamnă că sunt același lucru.

Știu că poți modifica timpul.

Îți cer doar ce-i

al meu. Dă-mi mama înapoi pentru

niciun alt motiv decât pentru că o merit. 

Dacă ieri & mâine sunt la fel

smulge floarea corpului mamei mele

din pământ. Kal înseamnă că sunt în pătuț

genele umede când mă veghează.

Kal înseamnă că sunt pe pat

târându-mă din brațele ei, tatăl meu

întors de la muncă. Kal înseamnă că

dansează la nunta pe care încă n-am avut-o. 

Kal înseamnă că-mi unge părul

înainte de prima zi de școală. Kal 

înseamnă că mă trezesc cu vocea ei străină

în bucătărie. Kal înseamnă

că-mi ține copilul nenăscut

în brațe, ajutându-mă să aleg un nume.

Fatimah Asghar, If They Come for Us, anul publicării: 2018, One World, nr. pagini: 128


Fotografie reprezentativă: Ferdinand Stöhr / Unsplash

despre autor

Andrada Yunusoglu

Absolventă și acum doctorandă a Facultății de Litere din București; interesată de tot ce e nou în poezie, de teorii feministe, intersecționale și studii de gen; câteodată sunt și poetă.

scrie un comentariu