cronici kooperativa poetică poezie recomandări

Despre „părul de pisică” de Elena Simion și toate lucrurile de care ne temem

Ce m-a atras la debutul Elenei Simion au fost atât directețea și fluiditatea discursului, cât și caracterul confesiv. Poemele abordează diferite teme actuale precum: singurătatea, anxietatea, maturitatea și greutățile ei, acestea fiind dublate de identitatea și experiența feminină.

Într-o societate puternic patriarhală sentimentul de inadecvare devine pregnant în cazul subiectivităților neconforme cu aceasta.  De aceea, de cele mai multe ori realitatea interioară nu se potrivește cu normele și așteptările impuse de cea exterioară: „cât despre viață în general/ știu că vine ca o durere de dinți/ și oricâte carii aș trata/ rămân dinți afectați/ până când într-un final/ am să-i scot pe toți, horoscop 4 aprilie, p. 17, „mă simt mai bine când mă gândesc că/ unde am sângerat eu au mai sângerat și alții/ și se creează așa o linie de durere trasată drept”, 99% din pete, p. 27).

Discursul confesiv este pe alocuri ironic, cinic („să nu ne mai mințim/ dacă-ți pune dumnezeu mâna în cap/ e pentru că vrea un blowjob”, p. 21; „pe atunci nu știam care-i treaba cu alcoolul/ înțeleg acum/ ne plimbăm cu el în gură prin biserici/ să nu ne mai judece dumnezeu/ mai bine făcea praf coasta lui adam/ și o trăgea pe nas decât să creeze femeia”, here but i’m gone, pp. 31-32) dar rămâne critic față de cultura tradițional-patriarhală și de efectele pe care aceasta le are asupra femeilor. („trebuie să te ridici singură/ nu o să te creadă nimeni când o să le zici/ aproape am murit”, spotify and side hug, p. 39) Poemele reflectă totuși o anume vulnerabilitate, de a te expune în fața lumii, dar și o putere în ciuda tuturor piedicilor („până unde atâta fericire/ când avem prea multe reclame pe spotify/ prea puține skip-uri/ și cumva fără să ne dăm seama/ cam așa e și în viață”, the floor is psd, p. 33; „acum îmi este mai ușor să spun/ cât de tare mă sperie gândul/ că într-o zi aș putea realiza că mi-am futut viața/ și în alta să îmi amintesc când”, brain bleach*, p. 57).

O temă care este reluată în volum este singurătatea, mai exact frica de singurătate, bineînțeles fiind dublată de experiența feminină. Temerile pe care Elena Simion le expune de politică, de recunoaștere a unei suferințe psihice, de independență, de violență sunt generate în mod direct de o cultură puternic patriarhală, care marginalizează orice identitate, acțiune sau experiență care nu se potrivește „normalității”. („nu e normal să suferi/ de o boală psihică/ e ok să crești acasă, dar nu o scoate în public/ aș spune la fel despre copiii urâți/ dar cât timp suntem ipocriți/ ei nu există”, părul de pisică*, p. 13).

Vulnerabilitatea și sensibilitatea expuse de Elena Simion sunt atât de naturale și firești, iar directețea discursului recurge la șocuri necesare care plasează cititoarea/cititorul în interiorul personal al identității feminine, fiind relatable în multe aspecte. Părul de pisică este un debut puternic și bine închegat, care reflectă direcția în care literatura scrisă de femei evoluează, lăsând deoparte inhibițiile și cutumele generate de cultura patriarhală.

delete cache (pp. 43-44)

uneori

carnea mi se strânge pe oase

nu mai ajung pentru mine

mi-e teamă că într-o zi care va începe

și se va sfârși perfect am să mor

am să mă usuc până mă fac

praf și am să îmbrac arcurile

din saltea

pe mine vă rog să mă scutiți

de examene picate

erori de sistem

muzică proastă

eu știu că ce bubuie boxa

nu e exact ce trebuie

mie să îmi ziceți cum se face

un cocktail molotov

și de ce.

faceți-mă să plâng

să-mi rod degetele până la sânge

să-mi sparg capul din compasiune.

nu mă înțelegeți greșit,

mi-e teamă de moarte și de politică

de oameni în uniforme mizerabile cu bâte

șurubelnițe în genunchi

cuțite cu care mama taie găini

ca un dumnezeu necuvenit

mi-e teamă de oamenii care cred

că singurătatea și independența

au împărțit același pântec

au crescut în aceeași curte

au mângâiat aceiași

câini maidanezi care apar ca iluzia de pace

după tratate semnate prea târziu

și dispar ca politicienii în timpul

unui protest

mi-e teamă de sărăcie ca de bărbați

pentru că eu știu

preoți care nu îngroapă morți fără bani

Elena Simion, părul de pisică, 2021, Casa de Pariuri Literare, nr. pagini: 64


Puteţi cumpăra cartea de la:


Fotografie reprezentativă de Mark Eder pe Unsplash

despre autor

Andrada Yunusoglu

Absolventă și acum doctorandă a Facultății de Litere din București; interesată de tot ce e nou în poezie, de teorii feministe, intersecționale și studii de gen; câteodată sunt și poetă.

scrie un comentariu