cronici kooperativa poetică poezie recomandări

Efectiv și literalmente sau Titlul ăla de volum pe care nu știam că-l vreau pentru următorul meu volum de poezie

scris de Iulia Stoichiţ

Mema cu titlul ăsta e următoarea: prin vară, la un moment dat, cei de la Dezarticulat, pe pagina lor de Instagram, au scris că, din cauza necomplianței lui Radu Demetriades, renunță la orice colaborare cu el. Iar eu am glumit cu Roxa David că gata, pot să iau eu titlul Gioco di mano pentru al 2-lea meu volum de poezie, că oricum sunt expertă în așa ceva. Când au revenit și au spus că totuși publică volumul, am fost neagră de supărare. Atât de neagră de supărare, că am uitat de orice gioco di mano pentru o perioadă.

Dacă am mai spus asta și despre alte volume de poezie, iar acum mă repet (deci mi-am pierdut toată credibilitatea), îmi pare rău, but here’s the thing: există viață înainte de Gioco di mano și există o cu totul altă viață după lectura acestui volum-memă superbisim.

Pentru toți cei care au trăit sub o piatră unde nu se difuzează umor literar de calitate (îndoielnică sau nu), cândva anul acesta, cred (sper să nu mă înșel), și-a făcut apariția un nene very old pe numele de Radu Demetriades care susține că: 1. a fost consultant al Securității; 2. a fost șofer pentru Che Guevara (Viva la revolucion!) și 3. că trăiește în Argentina (don’t cry for me, Argentina!). Gurile rele spun că Radu Demetriades nu există și că, de fapt, e un produs colectiv al celor de la Trepanatsii/Dezarticulat. Întrebarea mea e: contează dacă există acest nene very old, fost securist (deși el o să insiste că a fost „decât” consultant al Securității) care își asumă identitatea altcuiva? Face mai mult rău prin asta decât a făcut prin faptul că a fost securist? Nu cred.

Acesta fiind contextul din jurul volumului, cui se adresează el? Eu zic că mai puțin zoomerilor și mai mult milenialilor. Sau oricum, trebuie să ai și referințe comuniste destule înmagazinate în arhiva personală, prin intermediul propriei experiențe sau prin lecturi, emisiuni, memorabilia, povești spuse la gura sobei de către părinți. Așa că recunosc că mie mi-au scăpat din ele. Pe alocuri, am avut senzația de volum scris de un boomer care se străduiește prea mult să fie cool, să pară că e ieșit în lume, pentru a vorbi de comunism. Dar nici eu nu sunt MILENIALA prin excelență, că m-am născut în prima parte a anilor ’90, deci, cum ar spune Susana, vibe-ul e de zoomeriță.

Overall, e un volum care își respectă premisa de la care a pornit, aceea de a povesti viața unui fost securist care s-a plimbat prin lume și care are tot felul de referințe din comunism. E un volum destul de hibrid și fluid în materie de vibe și referințe. De exemplu, în poemul care deschide volumul avem:

„ferească dumnezeu/ dragilor/ să mă fi întâlnit/ în anul de grație/ 1968/ prin hollywood/ stagiu de practică/ și schimb de experiență/ între servicii și etc/ marea deschidere către/ vest/ aveam pregătit «în caz de orice»/ un pașaport de filipine/ un trancan Carpați/ o pungă din mătase plină cu cocaină/ de la fidel castro/ și cetățenie rusă/ jucam rolul de «laborant» al unei/ «clinici de dezintoxicare» a securității/ unde se testau pe hipioți dependenți de heroină/ cu aprobarea siaiei/ lsd românesc/ făcut la cugir lângă fabrica de/ armament/ acolo unde muncitorimea construia cu precizie arma/ draco/ e foarte adevărat zvonul/ că lsd-ul românesc/ i-a «programat»/ pe charles manson/ pe lee harvey oswald/ pe unabomber/ să facă și să dreagă/ aveam «prieten» un polițist/ care investiga crimele tate-la bianca/ și el susținea că charles manson/ își tatuase un aro 244/ pe penis” (pp. 8-9).

Având în vedere și referința la Charles Manson, nu doar la Hollywood, cred că avem pe cineva care a văzut Once Upon a Time in Hollywood și e posibil să-i fi și plăcut, doar că în acest scenariu, undeva în Hollywood, în 1968, când oricum aveau loc o grămadă de proteste studențești, un securist își face stagiul în acest oraș al pierzaniei. Cine sunt eu să contest adevărul factual al lsd-ului românesc fabricat în Cugir, mai ales în 1968? Cu ce am o problemă formală e faptul că toate aceste „” devin enervante în economia poemului. Ne-am prins, domnule Demetriades: sunteți un fost securist care pretindeți altceva decât făceați de fapt în 1968. Cred că pe parcurs v-ați dat și dumneavoastră seama de problemă, că ați renunțat la atâtea ghilimele (cred că n-ați mai avut deloc), dar pentru coerență, ar fi trebuit să colaborați mai strâns cu editura la partea de editare.

Altfel, e foarte mobil și adaptabil domnul Demetriades, pentru că se plimbă prin tot felul de medii și referințe, iar eu apreciez acest lucru:

„de pe aeroport am fost preluați/ și conduși/ într-o dacie neagră cu număr ocult/ de către un șofer care semăna/ cu silviu faiăr” (pp. 10-11), „aveam criza vârstei de mijloc/ la 50 de ani/ și făcusem deja/ 10 drumuri cu valiza securistă de bani/ în insulele cayman/ vizita s-a încheiat abrupt/ cu sex nebun în grup/ în buncărele de la granița albaniei” (p. 22), „luna decembrie a anului 1989 m-a prins/ într-un hotel din deșertul sonora/ din mexic/ misiune greu de explicat/ implica câteva tone de cocaină/ gropi în mijlocul deșertului/ și o geantă de cocaină/ stăteam în chiloți în pat și mă uitam/ la ventilatorul imens cu pale de lemn de pe/ tavan” (p. 18)

Şi lista de referințe poate continua, inclusiv cu poemul în care este amintită experiența dezvoltaționistă a României în Libia sau poemul în care domnul Demetriades povestește despre cum a vrut să elimine monarhia din România cât încă era infantă.

Nimic nu-i scapă dezvoltaționismului românesc plantat de oameni de vază ca domnul Demetriades pe alte meleaguri. Important e să se vadă ramificațiile acestui dezvoltaționism peste tot în lume, dar și în viața personală (timid și doar uneori) a unui fost securist. Este un experiment poetic reușit? Da și nu? Este un volum memorabil și este oficial preferatul meu pe anul acesta, nu mă interesează ce spun haterii, dar cred că este prea dens. Dacă vrei să-l citești din one sitting, n-o să-ți iasă, la fel cum nici din two sittings n-o să-ți iasă. E de consumat cu moderație. Și cu repetiție probabil, dacă vrei să treci prin toate referințele. De asemenea, it gets kinda old să tot repeți aceeași glumă, chiar și când aceste contexte în care se repetă sunt dezvoltate și se ramifică. Și s-ar putea să fie prea dependent de hype-ul creat în bulicica socialistă.

jocher (fragmente)

eu și regele mihai învățam în aceeași clasă

în presă se mințea că învață într-o clasă mixtă de

fii de bogați și de fii de țărani

dar era doar piar

eram decât fii de bogați

și ne uram unii pe alții

dar cel mai mult îl urau pe regele mihai

căci toți doreau bineînțeles să fie în locul lui

în afară de mine

care

îl uram pentru că lupta de clasă

[…]

la 16 ani reciteam deja operele lui marx

în original

și purtam dezbateri lungi în germană cu

mihai

în curtea castelului peleș

după o petrecere de pomină

prin anii 40

în care ne serveau țărănci și țărani din

prahova și argeș în

costume populare

diafane

i-am pus otravă în băutură dar

printr-un context de împrejurări

a băut-o

unul dintre nepoții industriașului malaxa

a murit în chinuri

cu spume la gură

și m-am bucurat că s-a mai dus un

exploatator

dar m-am și întristat că nu l-am lichidat pe

mihai

[…]

apoi am plecat din țară

pentru o perioadă

tot în numele partidului

dar înainte să plec

le-am cerut tovarășilor

un nou buletin

m-au întrebat

„cum vrei să te cheme

poți alege orice nume”

le-am zis

după o criză

de

râs

voi

numi

demetriades

radu demetriades

Radu Demetriades, Gioco di mano, Editura Dezarticulat, anul publicării: 2022, nr. pagini: 92

Puteţi cumpăra cartea de la:


Fotografie reprezentativă: Tim Stief on Unsplash

despre autor

Iulia Stoichiţ

Iulia Stoichiţ e reală, plictisitoare, narcisistă (ca orice persoană care scrie) şi uneori îi lipseşte simţul umorului. Ea nu se descurcă la capitolul (meta-)prezentări scriptice. Nu-şi dă seama ce şi pentru cine contează aceste informaţii. Contează că a studiat 5 ani la Facultatea de Litere din Braşov, cu tot cu masteratul (celebrul program de masterat Inovare Culturală, ştiut şi ca Scriere Creatoare pe vremuri)? Contează că la un moment dat ar trebui să termine şi doctoratul la care s-a înscris la aceeaşi facultate? Contează că a tradus un volum de poezie, Pink Pong, din română în engleză şi viceversa, în timp ce era scris? Contează că scrie cam de 13 ani? Contează că are cea mai mişto zodie – Gemeni – şi nu pentru că e şi zodia lui Donald Trump? (ştie că toţi zic asta despre zodia lor). Poate că da, la nivel individual. Poate că nu, raportat la o scară mai largă. Pentru mai multe detalii, fie aşteptaţi ca Iulia Stoichiţ să moară (iar asta e o certitudine), fie să devină câtuşi de puţin relevantă (şi neridicolă) în lumea literară şi/sau academică (gradul de incertitudine creşte în acest caz). Sau o căutaţi la adresa de e-mail: iuliastoi@yahoo.com sau pe instagram, cu numele, că username-ul e prea complicat (nu mai suportă facebook şi de-aia nu l-a menţionat).

scrie un comentariu