Editura Polirom vă oferă un fragment din volumul Inconfortabil. Capcanele sincerității în cuplu, apărut de curând în Seria de autor Aurora Liiceanu.
Nebunia relației dintre Tolstoi și Sonia a devenit insuportabilă odată cu apariția celui mai apropiat discipol al lui, adept al vieții austere care constituia miezul doctrinei tolstoiene. Sonia a fost plăcut impresionată când l-a întâlnit, dar instinctul ei și suspiciunea, care-i acompania cumplita posesivitate, au făcut-o să aibă presimțiri negre. Neliniștea resimțită în prezența nobilului Certkov, căci așa îl chema, o punea în gardă. Certkov va deveni dușmanul ei. El va face o alianță cu mezina Sașa, cel mai iubit copil al lui Tolstoi și cel mai puțin iubit copil al Soniei, și se va lupta pentru moștenirea literară a lui Tolstoi cu Sonia, înainte și după moartea scriitorului. Ultima parte a vieții lui Tolstoi a fost scena unor întâmplări incredibile, sinucideri regizate de Sonia, alternate cu excese de dragoste, și toate din cauza geloziei și urii ei față de cel care pusese stăpânire pe sufletul și gândurile marelui om. Dușmanul Soniei îi controla mintea lui Tolstoi, iar ea era exclusă din afectivitatea lui de altădată, din preocupările lui. Ce se întâmplă atunci când doi parteneri de viață hotărăsc să nu-și ascundă nimic, să-și spună totul? Oare ceea ce numim astăzi transparență radicală consolidează cuplurile sau, dimpotrivă, le destabilizează? În cazul lui Bertrand Russell și al Dorei Black, sinceritatea absolută a provocat gelozii care au avut drept consecință separarea lor. Simone de Beauvoir și Jean-Paul Sartre au promis să-și împărtășească toate sentimentele, fanteziile și experiențele, dar nu au fost foarte fericiți în relația lor deschisă, cel puțin ea. Pactul de sinceritate dintre Tolstoi și soția sa Sonia, cu lectura reciprocă a jurnalelor intime, le-a deteriorat relația, făcând-o de-a dreptul insuportabilă spre final din cauza neîncrederii, geloziei și suspiciunilor. Pare așadar că transparența radicală aduce cu sine riscuri. Și nu doar pentru cupluri, precizează Aurora Liiceanu, extinzându-și analiza la societatea de azi, în care expunerea publică a persoanelor și opiniilor – inclusiv a celor radicale – duce adesea la polarizări și la adevărate războaie ale sexelor.
Din cuprins: Dora Black și Bertrand Russell: Pactul de sinceritate – garanția transparenței? • Erotismul părinților și confuzia copiilor • Simone de Beauvoir și Jean-Paul Sartre: Transparența radicală și promiscuitatea simetrică • Sonia Behrs și Lev Tolstoi: Un fel de open marriage • Blestematele jurnale • Gelozia dincolo de trup • Prezentul incert, plin de contradicții • O lume fără bărbați?
FRAGMENT
Erotismul părinților, confuzia copiilor
Nu era clar, confuzia celebrităților ar fi putut cu greu să‑i facă pe copii să înţeleagă sensul moral al responsabilității, când el spunea că în afara dorinței omenești nu există niciun standard moral.
Kate Russell
S‑a scris mult despre căsătoriile deschise și libertatea sexuală consimțită reciproc, asumată, ca relație nonmonogamă a partenerilor. În acest caz, a unor părinți legal căsătoriți.
Există cercetări și sondaje interculturale privind transparența totală și relațiile extramaritale. Mai puțină atenție s‑a dat sau mai puțin s‑a scris despre felul cum percep și despre ce gândesc copiii cu părinți nonmonogami, care trăiesc împreună cu ei și, desigur, suferă influența stilului de viață și a opiniilor lor.
Singura fiică a lui Russell, Kate, a scris o carte elogioasă despre tatăl ei, desigur, o carte subiectivă, plină de admirație și tandrețe. Ea îl considera pe fascinantul ei tată feminist, contrazicând părerea Dorei despre el, punând accentul pe complexitatea personalității și pe intelectul lui sclipitor.
Atmosfera copilăriei ei a fost neobișnuită. A petrecut timp alături de mama ei biologică, Dora, și de Peter, inițial secretară, apoi bonă și mai apoi a treia soție a tatălui ei. Dora l‑a iubit mult pe Russell, chiar mai mult decât pe Barry, a afirmat ea la începutul relației cu Barry. În mod sigur, însă, atracția sexuală față de Barry era foarte mare, mai ales că cea cu Russell se stinsese.
Kate a asistat la tensiunile mocnite dintre părinții ei. Oare iubirea este altceva, uneori opus sexului sau diferit de atracția sexuală?
Kate spunea că se simțea puternica presiune a rectitudinii, mai multă lume trebuia să fie fericită dacă trăiau așa, dar nu părea ceva convingător.
Toți cei care s‑au preocupat și au scris despre cuplul Dora‑Russell au menționat că iubiții Dorei erau cu mult inferiori farmecului mental al lui Russell, inteligenței și culturii lui. Dar, ca responsabilitate și implicare în creșterea copiilor, așa cum prevedea parteneriatul parental, Russell, după părerea Dorei, a dat greș.
Primul copil al Dorei cu Barry, o fată, Harriet, a scris o carte despre tatăl ei biologic, o biografie cu un titlu deloc elogios, definindu‑l pe Barry ca „un bărbat de mică importanță“. În fond, nici el nu și‑a asumat prea mult paternitatea celor doi copii, exasperând‑o pe Dora cu absența contribuției sale financiare la creșterea lor.
Toate aceste tensiuni și conflicte erau resimțite de copii, ca de altfel și slăbiciunile afective ale Dorei. Ea își proteja iubiții, îi angaja la școala ei, dar Kate scria despre unul dintre ei că era o prezență mută, era total absent, „un câine fidel, credincios Dorei“.
Peter, a treia soție a lui Russell, era foarte tânără când s‑a căsătorit cu el, Russell însă nu mai era tânăr, între ei era o diferență de 38 de ani. Nu a fost o căsătorie fericită. Totuși, au avut un fiu, ceea ce i‑a antrenat după divorț în dispute și certuri.
În ciuda vârstei înaintate, Russell, după spusele unui prieten apropiat, urmărea orice fustă care‑i ieșea în cale, nicidecum în mod discret. Nu se ferea de Peter și nici de cei care erau cu ei de față și care asistau uimiți la manevrele lui de seducător. Sub ochii lui Peter agăța chiar și servitoarele, fără nicio jenă.
Este interesant să urmărim cronologia celor patru căsătorii ale lui Russell, dincolo de numeroasele sale infidelități. Cu excepția primei sale soții, care era cu cinci ani mai mare, amândoi fiind foarte tineri, celelalte soții au fost mult mai tinere ca el. Dora, a doua soție, cu care a convenit pactul de sinceritate, avea 27 de ani la nunta lor, iar el 49. A treia soție, Peter, avea 26 de ani, iar el 64. Ultima lui soție avea 52 de ani când s‑a căsătorit cu Russell, iar el avea 80.
De ce Dora a fost nemulțumită de felul în care vedea și trăia Russell pactul lor de sinceritate? Au existat indiscreția publică a aventurilor lui și minciunile pe care i le spunea. Și, pe măsură ce timpul trecea și Russell îmbătrânea, devenea din ce în ce mai fustangiu, mai hipersexual și cu un comportament sexual excesiv. De ce mințea? Ce anume îl făcea să fie ceea ce astăzi numim adict sexual, să manifeste o disponibilitate sexuală atât de diversă și de constantă?
Chiar dacă unii psihologi susțin că transparența radicală nu rezistă pentru că gelozia este activă – nu dispare, așa cum își doresc cei implicați –, alții sunt convinși că transparența radicală eșuează din cauza incongruității morale a celor doi parteneri.
Paul Johnson, un remarcabil biograf al lui Russell, afirmă: „Un amănunt semnificativ în toate cazurile în care intelectualii încearcă să recurgă la dezvăluiri totale în ceea ce privește sexul: faptul duce în final, în mod inevitabil, la un anumit grad de tăinuire vinovată“.
Această tăinuire vinovată nu îl caracteriza pe Russell, având în vedere că, după Dora, el nu se simțea niciodată vinovat. Acesta era „defectul lui tragic“. Așa cum interpretăm astăzi comportamentul și atitudinile și ținând cont de ceea ce a scris Dora, putem spune că Russell trăia liniștit infidelitatea emoțională în relația lui cu femeile.

Cartea poate fi cumpărată de la:
Aurora LIICEANU, doctor în psihologie, a lucrat în cercetare și a predat psihologie la diferite universități din București, dar și la UQAM (Canada) sau EHESS (Franța). În prezent este cercetător senior la Institutul de Filosofie și Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru” din cadrul Academiei Române. De aceeași autoare, la Editura Polirom au mai apărut: Rănile memoriei. Nucșoara și rezistența din munți (2003, 2012), Prin perdea (2009, 2012), Rendez-vous cu lumea (2010, 2012), La taifas (2010, 2012, 2016, 2018), Patru femei, patru povești (2010, 2011, 2023), Viața nu-i croită după calapod (2011, 2019), Cuvinte încrucișate (2012, 2017), Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminității (2013, 2019), Legături de sânge. Povestea Ioanei (2013), Soacre și nurori. La cine este cheia? (2014, 2018), Valurile, smintelile, păcatele. Psihologiile românilor (2015), Nici alb, nici negru. Radiografia unui sat românesc (1948-1998) (2015), Dragostea cea veche îți șoptește la ureche. Primele iubiri (2015, 2016, 2019), Ea și El. Biografia unei relații (2016, 2020), Madlena (2017), Putere și sânge. O aventură indiană (2018), Tânăra cu părul alb. Misterul Nabokov (2019), Așteptarea Penelopei (2019), Fără. Despre iubire, suferință și pierdere (2020), Sindromul Greta Garbo. Despre celebritate și anonimat (2020), Relații eșuate. Să nu te încurci niciodată cu un bărbat însurat (2020), Efectul de undă (2021), Totdeauna singură. Nefericiri paralele (2022), Travesti. Identități fluide (2022) și Dinastii dulci (2023).
scrie un comentariu