Primul titlu publicat poate conta foarte mult pentru o eventuală carieră de scriitor. De aceea, am considerat oportună o anchetă cu voci importante ale lumii scriitoriceşti din România.
George C. Dumitru s-a născut în 1978, la Constanța. După mai multe apariții în publicații și antologii, a debutat editorial cu volumul de proză scurtă Poveste cu o fată (2010). Au urmat romanul Mișcarea de rezistență (2013) și alte volume de povestiri. În 2021 a apărut romanul …și toate zilele de azi, iar în 2022 volumul de proză scurtă Fericire (Polirom).
Este prezent și în traducere, una dintre povestirile sale fiind inclusă în antologia „Pensi che ci saremmo potuti conoscere in un bar?” coordonată de editura Caravan Edizioni din Italia în 2010.
În 2005 a fondat compania de tehnologie DirectVision pe care o conduce în prezent.
- Aveam 32 de ani şi scriam de la 12 ani, aşa că da, pot spune că a fost un moment mult aşteptat;
- Nu aveam prieteni în lumea literară, era un cerc închis pentru mine;
- Au fost câteva reacţii moderat-pozitive care m-au bucurat atunci, dar cam atât;
- În promovare este importantă colaborarea între editură şi autor.
Când aţi debutat în volum şi cât de mult aţi aşteptat acest moment? A fost un debut „pe speze proprii” sau unul care s-a petrecut la capătul unei selecţii de manuscrise de către o editură?
Am debutat în 2010 la editura Vremea cu o colecţie de povestiri. Aveam 32 de ani şi scriam de la 12 ani, aşa că da, pot spune că a fost un moment mult aşteptat. Eu am trimis atunci volumul la mai multe edituri şi Vremea a crezut în el şi l-a publicat, cam aşa au mers lucrurile.
Susţineţi citestema.ro:
V-aţi sfătuit cu cineva înainte de a trimite manuscrisul spre publicare? Vi l-au citit prietenii sau poate un sfătuitor/îndrumător sau poate colegii de la vreun curs de scriere creativă?
Volumul a fost citit de oamenii apropiaţi, da, de familie şi prieteni. Pe atunci nu aveam prieteni în lumea literară, era un cerc închis pentru mine, iar la cenacluri nu am mers niciodată (cursuri de scriere creativă nu cred că existau). Nu m-a sfătuit nimeni să îl trimit la vreo editură, cum nu m-a sfătuit nici să nu o fac. Era un pas firesc, se subînţelegea.
V-a influenţat debutul modul în care aţi privit ulterior lumea literară din România? Poate v-aţi făcut prieteni printre scriitori sau poate că, dimpotrivă, aţi remarcat mai uşor reacţii nepotrivite…
Debutul meu nu a lăsat prea multe urme în lumea literară, ecourile au fost mici. Cartea încă se mai găseste în librăriile online, încă se poate cumpăra, după atâţia ani, dovadă că primul tiraj, destul de mic, încă nu s-a epuizat. Aşa că nu pot spune că am reuşit cumva, prin el, să pătrund în lumea literară. Statutul meu de marginal a rămas intact. Au fost câteva reacţii moderat-pozitive care m-au bucurat atunci, dar cam atât.
Aţi fost mulţumit de felul în care a fost primit debutul de către cei care scriu despre cărţi în revistele tipărite sau online?
Am luat situaţia ca atare, nu ştiam la ce să mă aştept. Acum, privind în urmă, dacă aş fi avut atunci mintea de acum, nu aş fi debutat. Aş mai fi aşteptat. Dar există nerăbdarea aceasta a unui autor la început de drum, să-şi vadă numele pe o copertă, crezând ca astfel a reuşit. Răbdarea este, totuşi, o virtute. Eu nu am avut-o niciodată. Debutul a trecut aproape invizibil, nu pot spune că am fost mulţumit de reacţii, căci nu au prea existat.
Cum v-aţi promovat debutul? Sau cât credeţi că ţine de autor din ceea ce înseamnă promovarea unei cărţi? Este munca de promovare o datorie a editurii sau se poate implica şi scriitorul în vreun fel în acest proces?
L-am promovat destul de puţin. A fost o lansare organizată de editură, la care au venit prieteni, membri de familie şi ceva colegi din lumea literară, atâţi cât am putut eu strânge atunci. Şi cam atât. Facebook-ul şi social media erau la început, nu prinseseră avântul de azi, promovarea făcută de autor era ceva aproape imposibil, iar editurile făceau şi ele ce puteau. A mai fost o subţire prezentare la Bookfest.
Acum pot spune că în promovare este importantă colaborarea între editură şi autor, ambele părţi este bine să se implice în această activitate.
Ce sfat aveţi pentru cei care ar vrea să publice, dar nu ştiu când şi cum?
Să aibă răbdare, să nu se grăbească. Un debut reuşit poate însemna enorm pentru o carieră de scriitor. Pe de altă parte, unul nereuşit poate forma o anumita percepţie în conştiinţa publicului şi a criticii, una care se schimbă greu.
scrie un comentariu