cronici kooperativa poetică poezie recomandări

Lucruri mici instrumentate senzorial și coerența intimității intra- și interpersonale la marginea bună a corpului

Primul contact cu poemele semnate de Raluca Boantă a fost în Revista Echinox. Tandrețea și liniștea din ele m-au apropiat o bună bucată de timp, urmărind adesea ce se petrece cu poezia ei. Așadar, am citit cu imensă plăcere volumul de debut, la marginea bună a corpului, apărut la editura OMG, 2022, câștigător al premiilor Sofia Nădejde din acest an, la categoria debut.

Poezia Ralucăi Boantă surprinde prin dimensiunile intra- și interpersonale bine construite: vocea autoarei se pune în comun cu alții, dar păstrează și spații de introspecție. Delimitarea este clară la nivel superficial și, mai apoi, în profunzimea volumului. Fotografia de pe coperți, realizată de Andrei Furnea, ne arată mai întâi imaginea unei fete aparent singură, dar coperta a doua o așază organic în contextul social; astfel, elementul central este vizibil de la început, dar accesibil doar după lectura volumului. A doua împărțire se face în interiorul volumului, care se deschide cu o pagină neagră, simplă, pe care putem citi corp, substantiv la singular din care descind paginile primei părți în care discursul poetic explorează realități intrapersonale care înclină dinspre ceilalți. A doua parte se deschide cu o pagină în același stil, pe care de această dată putem citi la corp, lucru care sugerează punerea în comun, interpersonalul domină și echilibrează volumul prin orientarea spre ceilalți.

Vocea poetică oferă tonalități joase, teritorii plate pe care poți călca în siguranță în timp ce te bucuri de simplitate, tandrețe, senzoriu și alăturarea unui om lângă alți oameni, fără să ceară sau să limiteze, să schimbe sau să creeze realități alternative. Marginea bună a corpului este cea care se întoarce în ea însăși în prima jumătate, dar în a doua este marginea care atinge cu intenție.

Volumul se deschide din distanța persoanei a doua singular, aducând cu ea un spațiu între cea care scrie și ceea ce e scris; din el se dezvoltă pluralul persoanei întâi prin care se face loc unui segment colectiv deodată cu forța neutralității și limitări acceptate.  

sunt unele gesturi ale naturii

 ca mângâierea soarelui la apus

 pe obrajii grăsuți și ochii pe jumătate închiși

 care te fac să te simți

 confortabil cu tot ce ai trăit până acum

miroși aerul prin plasă

atât îți îngăduie corpul

când de afară vine frigul și mașinile se răresc

se prăpădesc toate

miros vag de varză

vântul suflă

toată zbaterea asta

nici utilă, nici răuvoitoare

pentru noi e și ne împinge.

păsările cântă ca-n zori

nu suntem în zori

dar fiecare face ce poate (p. 13)

Urmează poeme în care vocea autoarei se identifică din absența celorlalți; discursul poetic este străbătut de inserții care o excizează ca pe un apendice dintr-un corp al bunătății, aparținând mereu altora.

am rămas singură

 gust una alta

 pregătesc din corp

 balans ușor – în fereastră show

 ceva a depins de mine ca să existe (p. 25)

de-o vreme nu mai sunt în apele mele

 am senzația asta că de ce sunt aici

 că toate bunătățile astea

 cum de sunt pentru mine

 grija mea e puțină și rară

 și n-a fost aici de la început (p. 33)

 Pe de altă parte, poezia Ralucăi Boantă păstrează un fundal încălzit de oamenii din minunata apropiere, veche sau recentă, din care vocea ei se diferențiază pentru blândețe și conștientizare, dar și pentru a modela prezentul în forma celor care mai pot fi căutați doar în interior:

când glumele cu bunica

votând prin telefon la eurovision

când glumele cu bunicul

și tătucul lenin

nu fac ravagii – îmbunează

acum când sunt departe

și viscolește peste

pământul lor în aprilie

mă caut prin mine de ei (p. 26)

A doua parte a volumului se ridică din prima, intimitatea interpersonală se încheagă din cea intrapersonală sub lumina clară a numelor, a individualizării, a spațiului în care există eu, tu și puținul care rămâne după ce lumea se împarte la acest noi selectiv, cu zone de suprapunere în care delimitările devin vagi; din ele se desprinde o ceață densă ridicată brusc în final și totul e din nou așezat.

fiindcă tot ce-am făcut e pentru mine

chiar dacă prin tine

și chiar dacă aici e iluzia de fapt (p. 40)

Totodată, discursul poetic confirmă și aici absența dorinței de a schimba sau de a impune, în schimb este prezentă intenția de a fi acolo, de a se bucura de cealaltă persoană și de tot ceea ce se oferă fără să fie cerut.

lumina care vine dinspre tine nu se împarte cu alții

e cea mai blândă și mai sfioasă dintre lumini

singura și neconfirmata atingere –

dragostea noastră vine și mă cumințește

mă ține când merg

(…)

cu groază și tot mi-aș face culcuș

din ce apuc pentru o vreme cu tine (p. 53)

Fragmente din realitatea obiectivă, distantă, se adaugă apropierii selective, dar nu pentru a o antagoniza, ci pentru a demonstra micile victorii asupra marilor neajunsuri ale lumii.

nu mi-am spălat părul

putin e președinte pentru a patra oară

te țin de mână și ațipesc (p. 54)

Ultimul poem din volum închide rotund o poezie în care bunătatea rămâne exterioară, o margine a corpului apropiată prin observație; viața e simplă și acest lucru nu deconstruiește prin frustrare, ci apără prin mecanismele intimității.

tu la picioarele mele

fotografiezi în lumina slabă

sitcomul rulează în fundal –

asta e viața noastră

plantele încă verzi

părinții ne sună

supa e bună.

n-am făcut-o eu. (p. 69)

Așadar, Raluca Boantă scrie o poezie a lucrurilor mici de care avem atâta nevoie, a observației senzoriale ca un membru al corpului cu care merge spre și dinspre ceilalți; conectează fără dificultate puncte interioare și exterioare prin căldură organică din care se conturează marginea bună a corpului.  

Raluca Boantă, la marginea bună a corpului, OMG, anul publicării: 2022, nr. pagini: 76

despre autor

Miruna Romanciuc

Am 26 de ani și sunt medic rezident. Pe fondul pandemiei, am dezvoltat interesul meu pentru poezie. Am publicat poeme în revistele online Noise Poetry, Parnas XXI, Euphorion, Echinox, O mie de semne, Opt motive, Revista Monitorul de Poezie, Șangri-La Artistic Ground – secțiune Noncanon, ‘Tuș Zine’, Steaua, Revista Planeta Babel, Axis Libri la rubrica Jurnal Poetic, Revista Golan, Literomania, Museum of intimacy, pe blogul Ramonei Boldizsar, dar și în grupurile literare Jurnal Poetic, CLUBUL QPOEM – atelier poetic popular. Am luat parte, alături de poetele Amalia Cernat și Cristina Drăghici, la episodul 19 din Poets of the East, emisiune radio găzduită de Mircea Dan Duță și Richard Spisak. Am citit câteva poeme la ediția a doua din Saloanele Literare Familia, la invitația lui Mircea Dan Duță, iar unele dintre ele sunt disponibile în Peru și Columbia, publicate în Revista Kametsa, respectiv Noche Laberinto. Am participat la ediția a 3-a a Festivalului de Poezie Alba Iulia Stand-Up Poetry, moderat de Marcel Vișa, unde am susținut prima lectură publică, iar cea de-a doua a fost în cadrul festivalului Ecosistem, organizat de Shangri-La Artistic Ground. Câteva dintre poemele mele se găsesc de curând în cadrul antologiei Generația O Mie de Semne – 59 de poeți apăruți la „Poșta redacției”, coordonată de Gelu Diaconu, CDPL, 2022.

scrie un comentariu