cronici kooperativa poetică poezie recomandări

Maternitatea sinceră și empatia accidentală în „sisteme de fixare și prindere” de Ștefania Mihalache

scris de Carla Boboc

Am dat întâmplător peste volumul de poezii al Ștefaniei Mihalache într-un anticariat, atunci când nu aveam idee cine este, ce scrie și nici cum scrie. Volumul „sisteme de fixare și prindere” nu doar că realizează un tablou al trecerii timpului atât peste corpul uman, cât și peste ideile noastre. Ea aduce în prim-plan imaginea minții, a creierului în diverse ipostaze, a labirintului de sensuri care ne ocupă zilnic universul mintal – în același timp, Ștefania Mihalache face o radiografie sinceră a corpului femeii marcat de trecerea timpului.

Multe dintre poemele din acest volum sunt scrise sub forma unui monolog, unui gând neîmpărtășit pentru copiii săi (Primul și A doua) unde încearcă să le reamintească prezența mamei, existența ei în viețile lor.

Puterea autoarei de a-i crea cititorului un mediu propice pentru a se simți în siguranță pe parcursul lecturii poemelor tranșante este uluitoare. Ea reușește să contureze o necesitate de empatie și o împlinire a acesteia prin imaginile clare, emoționante.

PARAVAN

Tu, primul, să nu plângi

când vei afla că

m-au tăiat să te scoată

carnea mea

avea atunci

cea mai mare nevoie

să fie despărțită în două

tânjea

după fiorul rece al cuțitului

și mintea după mâna caldă a anestezicului

care să ia durerea

Confesiunea crudă a unei realități individuale, personale, nu afectează doar sentimentele poetei, ci și dorința de a se înțelege. Ea pictează o imagine sinceră care, deși nu-și dorește, reușește să impresioneze. Radiografia pe care Ștefania Mihalache o realizează conturează o dorință de a explica, de a-l liniști atât pe cel care-i citește poemele, cât și pe cel căruia i se adresează.  

Volumul îl aduce pe cititor aproape de confesiunea autoarei prin sinceritatea perspectivei mamei, astfel sugerând o atitudine curioasă pentru cei ce se simt departe sau despărțiți de acest sentiment.

ISTORIA FACERII

Caut în lume cuvinte pentru tine

cuvinte care să-ți vorbească așa cum ți-au vorbit inima și

sângele meu.

Acest fragment dintr-un dialog imaginat, un dialog necesar pentru mamă, proiectează nevoia acesteia de a-și împărtăși cunoașterea, de a da mai departe ceea ce ea știe. Ea descoperă în discursul său o forță care o ajută să transforme nevoia sa de a comunica și nevoia copilului de a înțelege.

CELULE STEM

Seara aliniez cremele unsorile uleiurile texturile groase

care să pompeze încă o zi

sânge proaspăt sub decolteul meu

cutiile mele fine sidefate perlate

așteaptă seara strălucind tăcut în baie

ca niște fecioare

îmi umplu cada

cu false celule stem.

Imaginea femeii și a ritualului concretizează dorința de a-și păstra însușirile vitale (sau cele pe care și le-a însușit și care i-au devenit vitale). Versurile scurte pe care le găsim pe parcursul întregului volum nu îndepărtează cititorul de o imagine complexă a ideilor autoarei, ci îl apropie prin forța și simplitatea lor.

Ștefania Mihalache nu prezintă doar o oglindă a gândurilor femeii, ci și a universului său mintal. Poemele sale pot purta amprenta fluxului conștiinței prin caracterul lor confesiv și sincer care definește volumul „sisteme de fixare și prindere”.

Poeta scrie despre felul în care ajunge la o serenitate aparte în legătură cu teme precum maternitatea și condiția sa de femeie lângă cel pe care îl iubește. Este extrem de important și discursul intern pe care-l poartă, în care își analizează, aproape obsesiv, conștiința, ideile, concepțiile despre relația sa.

ANSAMBLU CULISANT

Câteodată

gândul

c-o să ne dizolvăm într-o zi în singurătate veșnică

imposibil de înțeles asta

mintea mea îl așteaptă în gardă

încearcă să inventeze

aburi

energii

cuante

orbite

orbitali

găuri negre

găuri albe

elipse

elipsoide

sori

gaze

orice promisiune cosmică fizică organică anorganică solidă

lichidă atavică

c-o să te mai simt încă

În spatele urechii

îmi clămpăne un rânjet

o mână păroasă le mătură pe toate de pe masă

la masa strategiei

vine alt general

care nu vorbește engleză

Nu-i nimic

voi avea întotdeauna

mirosul corpului tău de bărbat

care se apropie de 40 de ani.

Vocea veșnic curioasă a poetei îndeamnă la o căutare în interior și la o liniște ce permite analiza – ea delimitează două tipuri de reflecții asupra eului: una necesară, rapidă, urgentă, și una calmă, la fel de necesară, dar care nu-și cunoaște destinația, aceasta din urmă fiind cea mai importantă, cea care contribuie la înțelegerea mecanismelor umane.

Volumul Ștefaniei Mihalache are în centru ideea creierului, a conștientizării, iar poeta alege câteva dintre cele mai complexe trăiri umane: maternitatea și existența alături de cel iubit.

Discursul autoarei nu este niciodată sigur, nu încearcă niciodată să convingă, ci doar să explice, mai des, să-și explice ce a trăit și maniera în care se raportează la viața sa. Ea configurează un sistem prin care transformă analiza interioară într-un ritual (atât referitor la dialogul imaginar cu copiii săi, cât și la imaginea sa în lume).

Creierul reprezintă o temă centrală care le asamblează pe toate celelalte și care contribuie la sensibilizarea cititorului și în cele din urmă, la calitatea textului de a rezona cu cel ce îl parcurge.

Îndreptându-mă spre o concluzie, „sisteme de fixare și prindere” revelează o voce fragedă, sinceră și confesivă care se îndreaptă spre o căutare neîncetată a momentelor dominante din viața poetei. Probabil calitatea evidentă a acestui volum este felul în care poate să realizeze o radiografie a momentelor esențiale ale cititorului și de a lucra accidental cu empatia sa.

Ștefania Mihalache, „sisteme de fixare și prindere”, Editura Nemira, anul publicării: 2016, nr. pagini: 112

Puteţi cumpăra cartea de la:

despre autor

Carla Boboc

Studiază literatură engleză și franceză la Facultatea de Limbi și Literaturi Străine a Universității din București. Îi place să citească și să scrie și spune ca are încredere în postmoderniștii englezi. Dacă o întrebi o melodie de la Seether, cel mai probabil o știe. Își dorește să-și facă timp să mai picteze din când în când.

scrie un comentariu