cronici poezie recomandări

Optica dublului sens sau mersul pe jos al îngerului-inspiraţie: „Fireşte că exagerez” de Robert Şerban

Totul e reflexie, oglindire la poetul Robert Şerban încă din volumul de debut, Fireşte că exagerez, reedidat recent de Casa de Pariuri Literare.

Refuzul ierarhizării din primele autoportrete vine din saturaţie, o stare a celeilalte „reflexii” la text, a lectorilor. Când cunoscătorii, criticii profesionişti, sa zicem, citesc mesajul de adâncime ca „incoerent”, cum sună fenta literară din Autoportret incoerent, au opacitate, „ochii roşii”, de… orbi. Atunci autorul se retrage în perspectiva proprie, una care se poate traduce, la suprafaţă, ca un simplu privit pe fereastră. Aceasta e tehnica lui Robert Şerban, fixată din primul volum, dublul statut al poetului. Unul atras de gestul, faptul, evenimentul cel mai neîncărcat poetic, aproape cotidian, ca dedesubt să ţâşnească arteziana, sensul ascuns, paradoxul, ghicitoarea, revelaţia.

Mottoul anunţă chiar tehnica sa lirică, inspiraţia vine din cel mai pământesc traseu existenţial („merge pe jos”), dar rămâne suprafirească (îngerul meu/ atât de sfios/ nu zboară/ ci merge pe jos”), poemul liminar Eu dezvăluind nevoia citirii reflexive:

„nu am văzut niciodată

o femeie după ce a născut

dar am visat

un cal mirat

în faţa pământului

pe care l-a călcat sau l-a păscut”.

Atenţie, însă, cel privit, reflectat, e tot „eul”, de unde trebuie remarcat dedesubtul semantic vizat de Robert Şerban încă din primul său volum. Încă din autoportrete e vorba de Robert, „învederatul”, cum indică viitoarea antologie de la Cartier. Autorul se descoperă acoperindu-se cu reflexii, oglindiri/reflectări incomode.

Locul, nu simplul spaţiu, e fiinţat de însuşi textul poetic, un lucid „interior rupestru”,  metaforic, fireşte, în care pericolul este cel al posibilei goliri de sens din cauza invaziei ideatice:

„ideile se înmulţesc băutura nu

faptele curg putem continua

risipa ne scoate din când în când în exterior

celule obsesii sticle

cu gura mică şi rotundă

precum a târfelor de preţ

sprijină melancolia şi adevărurile

tuturor muşteriilor indiferent de conţinut”.

Planul al doilea, sensul bifurcat, e textul poetic unde se face trans/mutarea către învăluirea semantică, una de descifrat, prin urmare:

„în planul al doilea

stau donatorii

fumând din ţigările primite în schimb

cu apa sâmbetei pietrele morii

macină aerul prin care mă plimb

aşa cum par la prima vedere

obosit nostalgic fără folos

hoţ prădat de propria avere

printr-un plan în spaţiu sinuos”

În aceste „geografii” spirituale anunţate (viitoarele volume de versuri, de fapt), mitteleuropene, se instalează personaje stranii (culegător de cioburi, de pildă) sau spaţii revelatorii (Ultramarină), toate prinse alert într-un periplu al sensului subtil:

„zgomotul picăturilor

stârneşte scoica din căuşul”.

Cu imagini tari Robert Şerban atrage atenţia asupra poeticii sale, care se va păstra intactă până astăzi, că e firesc substratul semantic în lirică:

„rădăcinile trebuie să aibă

dreptul la vânt”.

În asemenea loc textual, unde multiplul de sensuri nu are cum să nu fie rege, unul care te poate ucide, se instalează jocul de-a esenţă-suprafaţă, care trebuie luat în serios, mai ales că văzul poate ajunge într-o posibilă înceţoşare, o îngreunare a privirii/perspectivei, mai ales cea exterioară, obosită:

„într-un autoportret

bunul meu simţ exacerbat

prin labirintul cu oglinzi

bunul meu

sunt tânăr esenţele nu mă interesează

buricul e undeva la mijloc

ca un ochi cârpit de somn

care echilibrează întâmplările

totul se vede

la sfârşit când

vorbesc faptele şi cei odihniţi”.

Textexistenţa are, în optica-viziune, limite. Arsenalul de figuraţie cotidiană ascunde subtil iluzia, textul ca instrument optic. Nu întâmplător bătrânul ce vindea sorcove este privit prin ochiul de sticlă, iar pupila uşor mărită e buclucaşă de sens, vecinul costică ajunge un exemplu de colecţionar al privirilor opace, neesenţiale, împrăştiate, risipite. Perspectiva pare anamorfotică, strâmbătoare:

„pentru el răsfoitul hârtiilor

nu simbolizează nimic

dintr-o limbă în alta

sărăcia se şlefuieşte singură

simt asta pe pielea mea

ascunzătoare involuntară cu spaţii pentru vizitare

o blondă

ca un ceas de aur

bate timpul pe strada cu un colţ

din care vecinul C priveşte cerul

prin gura unei sticle fără fund

hârtii curate zboară prin oraş

noaptea s-a mărit ca o umflătură”.

Îşi face loc de acum semnalul tras de poet asupra drăcuşorului de amestec, chiar şi al sensului propriu peste cel figurat, ş. a. Malformaţia imagistică mai secondează o dată umflătura nopţii de dinainte. Robert Şerban scoate la vedere o altă perspectivă, optica iluzorie pe muchie de cuţit a celor două sensuri vizate, ceea ce poate duce la deja anunţata boală a plictisului, ştim care, a fost deja numit la începutul volumului, care ţine, simplu, de perspectivă, unghi „vizual”, de revelator deforma(n)t. Cităm, în ciuda tehnicii poetului de a menţine mecanismul cotidian la vedere, POEMUL  MEU  SE  DESFIGUREAZĂ:

„lumea se strâmtează

cu fiecare naştere

câinii rămân tot mai des în două picioare

ce oglinzi credeţi voi

ce oglinzi sunt mai fine

decât pupilele dilatate de mirare sau ştreang

a venit moş gerilă gol

fără daruri

fără globuri

cu orbitele neîmpodobite

a venit moş gerilă

trupule

ţi-a adus cămaşă de forţă cu fir de borangic

pe creierul rozaliu

s-a aşezat un greier” (s. n.)

La modul explicit se anunţă puterea de reflecţie/reflectare, deformare şi formare iniţiatică, totodată, a catoptricii textuale, oglinda, pe acelaşi suport, realul, ca punct de sprijin/decor:                     

„umbra fluviului

ridicată în ancore

ascunde linia de plutire a zilei

iniţierea începe odată cu transcrierea corectă

a viselor

leşuri subţiri dau buzna

la gura sobei

gâtuind basmul cu mult înainte

ca fluviul

să macine-n sine

elementarul timp personal”.

Tehnica de catoptrică textuală are în vedere, fireşte, şi celălalt sens, adânc, al orbirii întru viziune, într-un dincolo care înseamnă trecerea Iordanului, purificarea:

„am pus ochiul

în palma cerşetorului orb

el a început să plângă

am pus şi celălalt ochi în palma lui

apoi am făcut semn că vreau să plec

iar el m-a luat de mână

şi m-a trecut dincolo”,

dar şi provocarea, indispensabilă actului liric:

„ce bine e să ştii o meserie

zise poetul

apoi

începu să arunce cu pietre în cer

dând de lucru zeilor”.

Folosind distanţarea (mă îndepărtez) sau apropierea pentru a instala o dublă perspectivă lirică, Robert Şerban debutează puternic, dar ascuns în cotidianul umil, cu un anume loc al poemei revelatorii, meşteşugite conform tradiţiei, adică sacre:

„ca un creion învârtit

într-o ascuţitoare

până când vârful lui

tot mai subţiat

din iuţeală sau poate din lene

va fi retezat”.

Robert Şerban, Fireşte că exagerez, Casa de Pariuri Literare, anul publicării: 2022, nr. pagini: 52

Cartea poate fi cumpărată de la:


Fotografie reprezentativă: Frida Aguilar Estrada / Unsplash

despre autor

Viorica Răduţă

Viorica Răduţă a debutat cu poeme în SLAST, 1987, şi editorial cu volumul de versuri „Patimi după mine”, Editura Novelnet, urmat de „lipsă la psalmi”, Altvision, 2000. Alte titluri: „Al 13-lea Iov”, Editura Eminescu (2003), „când amintirile corpuri subtile”, Editura E 9 (2007), „Viaţă de apă de uscat”, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă (2008), „cam toţi murim”, Editura Limes (2010), „Mama întreabă dacă stau până seara”, Editura Limes (2013), „Când se duc în uitare”, Editura Pleiade (2015), „Arsura umblă după trup”, Editura Next Page (2018), „O sută şi una de poezii”, Editura Academiei Române, 2019, „Ai moartea pe faţă”, Editura Casa de Pariuri Literare.
A publicat eseuri: „Graalul fără Graal”, 2002, şi „Interpolări şi interpolări” (2007).
După prozele experimentale: „Înainte de exod” (1998) şi „Irozi” (2001), apar romanele: „Hidrapulper”, 2007, Ideea Europeană, „În exod”, Cartea Românească, 2008, „Mamamea moarte”, 2008, Casa Cărţii de Ştiinţă. Publică proza „În două lumi” (2013), Cartea Românească, „Vremea Moroiului”, 2015, roman, Cartea Românească, „Oraşul închis”, Editura Polirom, 2017. Romanul a obţinut Premiul Cartea anului 2017 pentru proză, Filiala Proză Bucureşti. În 2021 apare „Un calcan pe Lipscani”, Editura Casa de Pariuri Literare.

scrie un comentariu