Trebuie să încep prin a mărturisi că nu prea am fost la genul acesta de evenimente, de spoken word poetry, slam poetry sau performance poetry, iar atunci când am fost s-a întâmplat pur şi simplu să fiu acolo. Accidental. Nu pentru că nu aş avea încredere în genul respectiv de show sau pentru că nu m-ar interesa, ci pentru că evenimentele de genul acesta sunt rare la noi, chiar dacă se poate spune că au şi ele, deja, o mică istorie în spaţiul autohton. De altfel, la noi sunt încă rare lecturile de poezie (şi de proză) în general, care de obicei constituie evenimente punctuale, lansări de carte sau festivaluri de literatură, fără să aibă o constanţă pe parcursul anului care să le fixeze mai bine pe scena culturală a unui anumit oraş, astfel încât oricine îşi doreşte să meargă să o facă atunci când are, în sfârşit, o seară liberă în program. Oricum, în contextul actual, în care vorbim mai mult ca oricând despre flexibilitate, mobilitate, fluiditate, interferenţa genurilor, despre colaj şi mixaj, şi în care toată lumea generează content pe Internet, pe care şi-l doreşte cât mai interesant, poezia şi-ar putea găsi şi ar trebui să-şi găsească noi spaţii în care să se manifeste.
Revenind la SWORDS – SPOKEN WORDS SESSIONS, spectacolul de duminică, 26 februarie, din Control Club, i-a avut ca protagonişti pe Mădălina Căuneac şi Florentin Popa, constituind a patra ediţie/sesiune, după cele anterioare, în care au evoluat PEACE THE GUN [Dumitru Fanfarov, Von Ain, Eugen Gavriliuv] & Mugur Grosu, la cea de-a treia ediţie, Tiberiu Neacşu şi Ioana Tătăruşanu, la cea de-a doua ediţie, şi Ronin Terente și Lena Chilari, doi poeți și performeri din Republica Moldova, la prima ediţie. La intrare, în sală – pe care am văzut-o transformată pentru prima dată dintr-o sală de concerte într-una de spectacol, cu câteva şiruri de scaune înşirate dramatic în semi-întuneric – sau pe terasa clubului, în pauză, am întâlnit, cum era de aşteptat, mai mulţi dintre cei mai interesanţi şi activi scriitori şi scriitoare din prezent, cum ar fi Alina Purcaru, Mina Decu, Adelina Pascale, Alina Pietrăreanu, Răzvan Ţupa, Radu Niţescu, Dmitri Miticov, Sorin Despot, sau criticul Mihai Iovănel (sigur că nici nu mi-i amintesc acum pe toţi şi nici nu ar avea sens să îi numesc pe toţi aici), ceea ce ar trebui să facă evenimentul cu atât mai atractiv, în special pentru tinerii care vor să se conecteze la fenomenul viu al literaturii române contemporane. Doar că toate astea sunt lucruri care se construiesc în timp şi cer, după cum spuneam, o prezenţă constantă. Nu aş fi putut să evaluez eu însămi dacă a fost sala plină, obişnuită fiind cu concertele din Control, dar am înţeles că seara a fost sold out.
Spectacolul în sine a fost împărţit în două, astfel încât Mădălina Căuneac a fost cea care a început cea de-a patra sesiune, după un scurt dialog cu moderatorul Cosmin Perţa. Vocea ei a sunat plăcut, suficient de expresivă, deşi parcă nu întotdeauna suficient de puternică. Au fost momente magice, în care am simţit-o foarte prezentă, în care am simţit că reușește să transmită foarte bine acel amestec de fragilitate şi forţă care îi defineşte poezia, de vulnerabilitate şi luciditate, dar şi câteva momente în care m-a pierdut. Volumul ei de debut, Crisalidă, apărut în anul 2022, în colecţia OHMYGODPOETRY a editurii OMG, surprinde foarte bine procesul complicat al maturizării, cu despărţirile şi întâlnirile lui, cu alienările şi melancoliile lui, dar şi cu momente de intimitate pline de căldură, de (auto)acceptare, cu pierderi dureroase şi noi conexiuni surprinzătoare, vindecătoare. Întreg universul volumului este construit atent, înaintând încet de la răceala absenţei, oricâte eforturi ai face de a o umple cu amintiri preţioase şi culoare, spre căldura apropierii, proces de-a lungul căruia se insinuează cam toţi excitanţii fizici externi pe care-i cunoaștem şi cu care mintea şi corpul nostru intră în interacţiune: lumina şi umbra, sunetul, presiunea atmosferică, temperatura, câmpurile magnetice, câmpurile electrice etc. Volumul cuprinde două cicluri largi de poeme, denumite simplu CAP 1 şi CAP 2. Prima parte, care include şi această dedicaţie – Bunicii mele 21 octombrie, 1936, 5 ianuarie 2022 -, este despre perioada de doliu care urmează pierderii bunicii, despre singurătate şi alienare, despre absență şi mecanismele la care apelăm pentru a-i face faţă etc., în timp ce partea a doua, CAP 2, mult mai generoasă ca întindere, este mai mult despre viaţă, iubire, prietenie, maturizare şi, bineînţeles, singurătate. Componenta senzorială este mult mai accentuată în această a doua parte, aşa cum sunt mult mai prezente şi elementele care ţin de corporalitate, de la energia pe care o emană corpurile şi tot felul de senzaţii, tactile sau termice, la mirosuri, gesturi, posturi etc. Şi cred că este deja clar de ce Mădălina a preferat să îşi aleagă poemele pentru performance-ul de la Control Club din această a doua parte, din care am şi identificat câteva, cum ar fi, de exemplu: reverb, pitică roşie, around the world in a tea daze*, steluţe etc. Pe tot parcursul show-ului ei au rulat în spate, pe ecranul din cărămidă vopsită alb, diferite imagini, deşi nu pot spune că mi-au atras în mod special atenţia, în timp ce de muzică s-a ocupat Florentin Popa.
Cu alte cuvinte, mi s-a părut că show-ul Mădălinei nu s-a legat întotdeauna atât de bine, în toate componentele lui, voce, versuri, imagini, muzică, dar tind să cred că o parte din vină pentru asta o poartă şi sala, care nu i s-a potrivit, pentru că am avut ocazia să o mai ascult şi altădată, recent (însoţită tot de Florentin Popa, care a pus şi atunci muzica), într-o sală mai mică şi mai intimă, şi atunci am rămas cu impresia că i-a ieşit. Dar momentele de magie au existat, după cum spuneam, iar poemele ei, dincolo de orice performance, îmi plac foarte mult şi a meritat să fiu acolo.
În cea de-a doua parte a serii a fost rândul lui Florentin Popa să îşi performeze poemele, în timp ce şi-a asigurat şi propria muzică. Am recunoscut şi la el câteva texte din cel mai recent volum apărut la aceeaşi editură OMG, cu titlul dezintegrare, unul dintre cele mai de succes volume de poezie apărute la noi în ultimii ani. Având mai multă experienţă, dar şi un tip de poezie mai uşor de pliat pe genul acesta de spectacol, atât datorită imaginarului, post-industrial, de periferie urbană etc., cât şi datorită schimbărilor frecvente de registru, libertății totale în ceea ce priveşte limbajul, accesat în toate nişele/specializările lui, mediile extrem de diferite traversate în salturi bruşte, pendulării continue între o voce melancolică sau, alteori, tandră, protectoare, şi una ironică, Florentin Popa a făcut un spectacol mai bun. Poemele lui sunt de obicei lungi şi curg impetuos, cu rupturi neaşteptate de ritm, astfel încât cei din sală nu se vor simţi niciodată forţaţi să le urmărească firul logic (sau vor abandona repede această idee), în timp ce mesajul acestor poeme, acela că nu există doar frumuseţe, ci şi viaţă, în dezintegrare, în distrugere, cu condiţia să lărgeşti un pic mai mult perspectiva, îşi va atinge oricum ţinta.
În concluzie, cred că seara a fost una foarte reuşită, doar că acest lucru s-a datorat, deocamdată, mai mult calității poemelor decât show-ului în ansamblul lui (însemnând modul în care s-au potrivit toate cele trei elemente: imaginile, muzica, textele în sine). Ceea ce mi se pare normal, la acest nivel, în care lucrurile abia încep să se mişte. Sunt convinsă, în schimb, că cei doi vor avea apariţii din ce în ce mai bune împreună şi că nu va mai dura mult până când se vor fixa ca reper în zona autohtonă de performance poetry. Sper că voi avea şi eu multe ocazii să-i revăd, cu toate încercările mele de a rămâne obiectivă, seara lor mi-a plăcut foarte mult.
SWORDS – Spoken Word Sessions își propune să aducă laolaltă poeți, actori, autori și performeri, în spectacole spoken word, completate de muzică și proiecții multimedia, cu frecvență bilunară, la Control Club (Constantin Mille, 4).
Seria de evenimente SWORDS – Spoken Word Sessions este organizată de Control Club și Liveland. Curatori: Cosmin Perța (moderator) și Iulian Morar (audio-visual).
Următoare sesiune (din data de 12 martie) îi va avea ca protagonişti pe Ferenc André şi Andrei Doşa.
Biletele pot fi achiziționate în avans, la prețul de 30 de lei, online prin Eventbook.ro https://eventbook.ro/music/bilete-swords-spoken-word-sessions-peace-the-gun-mugur-grosu) și în rețeaua partenerilor Eventbook.
Fotografie reprezentativă: Trust “Tru” Katsande / Unsplash
scrie un comentariu