Născută la Dublin, cu un masterat în literatură victoriană încheiat la Oxford, scriitoarea Naoise Dolan are în palmares ficțiune, eseuri și critică literară. Vremuri interesante (Humanitas Fiction, 2022) este romanul ei de debut, finalist la Sunday Times Young Writer of the Year Award și Waterstones Book of the Year în 2020, urmând să fie ecranizat de Amazon Studios.
Dragostea în timpul prezent și modern e surprinsă în acest roman de un reprezentant al generației în care iubirea se trăiește într-un context contemporan. Diferențele față de poveștile de iubire din literatura victoriană sunt, fără îndoială, majore, scăpând în primul rând de restrângerile impuse femeilor în urmă cu două secole. Protagonista acestor vremuri interesante, tânăra Ava, predă engleza unor copii în Hong Kong și îl întâlnește pe Julian, un bancher înstărit în vârstă de 28 ani. De la bun început, relația lor va evita, cu multă agilitate, orice etichetă. Mai exact, Julian va evita să dea un nume relației, să definească ceea ce trăiesc, să îi permită Avei să contureze mai ușor ceea ce are alături de el. Acest refuz de a defini relația face ca baza a ceea ce trăiește Ava alături de el să fie întotdeauna nesigură. Plecările lui Julian devin imprevizibile, el pleacă pentru luni de zile, fără ca aceste plecări să fie în vreun fel condiționate de „relația” nedefinită. Secolul XXI, în ochii lui Naoise Dolan, cel puțin la prima vedere, nu mai poartă nicio etichetă.
A fost comparată cu o Jane Austen a vremurilor noastre pentru că scoate la iveală obstacolele moderne din relațiile amoroase. Mai mult de atât, va reuși cu brio, atunci când protagonista o cunoaște pe Edith, o tânără avocată, să surprindă perfect pasiunea care apare și diferențele dintre ceea ce simțea pentru Julian față de noile sentimente pentru Edith:
„Am vrut să-i explic asta lui Edith: că, atunci când mă țineam de mână cu Julian, parcă țineam un bilet de muzeu, dar cu ea, parcă aveam o grenadă. Numai că asta nu avea logică nici măcar în capul meu, cu atât mai puțin dacă încercam să o spun cu voce tare”.
În paralel cu acest slalom printre relațiile din secolul XXI, Ava încearcă să descopere cine este sau cine ar putea deveni la intrarea în viața adultă.
Fără îndoială, etapele unor relații la timpul prezent sunt nevoite să aibă de-a face cu formele variate de comunicare online, cu un fel de a exista în lumea modernă într-o formă care nu rămâne intactă. Ava nu se potrivește în lumea lui Julian, nu se simte în acel cadru emoțional sigur, iar incertitudinea relației dintre ei doar adâncește acest sentiment pregnant și în relațiile ei cu prietenii sau familia lui Julian.
În același timp, fiecare experiență o formează, o ajută să navigheze mai ușor spre maturitate, să înțeleagă că fiecare acțiune ajunge la celălalt chiar dacă un mesaj e trimis sub forma unui e-mail sau printr-un SMS. Va remarca, atunci când o cunoaște pe Edith, amploarea sentimentelor, felul în care dragostea e mult mai puternică, fără ca definirea relației să mai aibă, de data aceasta, vreo importanță:
„O iubeam pe Edith așa de mult, încât mi se părea normal să-mi fac griji că o s-o pierd. Nu prea poți să investești așa de mult în cineva și să nu te gândești din când în când la ce ai face fără persoana respectivă. Am analizat situațiile posibile și am ajuns la concluzia: nimic. Pe canapea sau în pat, cântăream diverse scenarii în care Edith mă părăsea și hotăram care să fie strategia mea: nici una. În lift, la urcare sau coborâre, și în timp ce pășeam prin sala de clasă umedă: dacă ea o termină cu mine, o termin și eu cu toate. Uneori, asta mi se părea normal și acceptabil; alteori, mă făcea să strâng orice aveam în mână până când mă dureau degetele.”
Naoise Dolan oferă cititorilor mileniali o dragoste croită pe tiparul timpurilor moderne în care avem tineri adulți care și-ar dori să copilărească (Peter Pan fiind eticheta „oficială”), dar care, în același timp, își doresc să facă parte din lumea oamenilor mari, să aibă parte de experiențele maturității, dar să nu își asume toate responsabilitățile implicite. De multe ori nu e vorba de o asumare sau de o neasumare, ci de o încercare încă timidă de a descoperi un nou mod de a exista în lume, de a schimba formatul în care se derula, până nu demult, dragostea, de a descoperi în ce măsură un adult tânăr poate trăi așa cum își dorește, fără a avea în prealabil un tipar în minte și, mai ales, lăsând în urmă cutumele considerate adesea învechite.
Astfel, pentru generația de mileniali, Naoise Dolan devine o voce care demonstrează forța care se ivește de dincolo de tipare și etichete, lăsându-și protagonista să facă alegeri pe cont propriu, să le înțeleagă consecințele, să se răzgândească, să își observe greșelile și să crească într-un ritm propriu.
În relația cu Julian își dă seama că lucrurile nu pot fi forțate, că celălalt nu poate fi obligat să intre între granițele pe care doar Ava și-ar fi dorit să le traseze. Reușește să crească noi relații doar prin felul în care acceptă noul mod de a exista în cadrul generației sale, descoperind că iubirea poate veni sub mai multe forme și chipuri și că etichetele nu fac decât să stea în drumul spre fericire sau spre dragostea adevărată.
Naoise Dolan își exersează mâna ca voce a generației sale și reușește să cucerească cititorii din mai multe categorii de vârstă, romanul fiind deja tradus în peste 20 de limbi. A trece granițele unei categorii de cititori, iată o reușită care i-a însoțit romanul încă de la debut. Rămâne de văzut care vor fi temele pe care scriitoarea de origine irlandeză va alege să le exploreze pe viitor și măsura în care va continua să fie o voce a generației sale sau se va orienta către un public fără vârstă, optând însă pentru temele universale care vorbesc tuturor, indiferent de secolul în care ne aflăm.
Naoise Dolan, „Vremuri interesante”, Editura Humanitas Fiction, anul publicării: 2022, nr. pagini: 304, traducere: Mihaela Buruiană
Puteţi cumpăra cartea de la:
Fotografie reprezentativă: Sergio Capuzzimati / Unsplash
scrie un comentariu